Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
A A A

Digital post fra Longyearbyen lokalstyre

Digital kommunikasjon skal være et reelt førstevalg for kommunens innbyggere og virksomheter

Longyearbyen lokalstyre jobber aktivt med å digitalisere sine tjenester. Dette er et ledd i vår strategi for å yte bedre tjenester til innbyggere og næringsliv.

I henhold til forvaltningsloven er digital kommunikasjon nå hovedregelen når offentlige virksomheter sender post til innbyggere og virksomheter. Longyearbyen lokalstyre begynner i disse dager å sende post digitalt til innbyggere og virksomheter via Altinn. I en overgangsperiode vil post bli sendt enten på papir eller digitalt. For å sikre at post kommer frem til alle mottakere vil det i noen tilfeller også bli brukt e-post.

 

Digital post til innbyggere

Alle får varsel på SMS og/eller e-post når de får et digitalt brev fra Longyearbyen lokalstyre om at du har mottatt post i www.altinn.no

Altinn er det samme stedet som du finner skatteoppgjøret ditt hvert år. Du logger på med ID-porten.

Hvis du ikke åpner brevet i Altinn innen 48 timer vil det bli sendt til deg på papir.

Hvis du har valgt Digipost eller Eboks som din digitale postkasse vil du motta post fra det offentlige der.

Du kan lese mer om digital postkasse her: www.norge.no

 

Innbyggere kan fortsatt få brev på papir i posten

Dersom innbygger ikke ønsker digital kommunikasjon må innbyggeren selv reservere seg i et nasjonalt kontakt- og reservasjonsregister eller ringe 800 30 300.  Du kan lese mer om dette med reservasjon på denne siden www.norge.no

Dersom du reserverer deg mot å motta posten digitalt fra det offentlige i kontakt- og reservasjonsregisteret https://brukerprofil.difi.no/minprofil/  vil posten blir skrevet ut på papir og sendt til deg direkte.

 

Digital post til virksomheter og organisasjoner

Post fra Longyearbyen lokalstyre til virksomheter og organisasjoner blir nå sendt digitalt til Altinn. I Altinn er det normalt bare øverste leder som har tilgang. Det kan være fornuftig å delegere rolle og rettighet til å åpne post på vegne av virksomheten til administrativt personale. Det er også mulig å sette opp en varslingstjeneste i Altinn, slik at det er administrativt personale som får melding om når det kommer ny post til virksomheten/organisasjonen i Altinn.

Hvis brev i Altinn ikke åpnes innen 48 timer vil det inntil videre bli sendt til virksomheten på papir.

På Altinn under «Kontakt og hjelp» finnes informasjon om hvordan en virksomhet eller organisasjon går fram: https://www.altinn.no/no/Portalhjelp/

 

Alle virksomheter, næringsdrivende og organisasjoner vil motta digital post, og kan ikke reservere seg fra dette.

 

17.10.2016