Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
A A A
SSB-logo

KPI for Svalbard opp 4,4 prosent

Konsumprisindeksen (KPI) for Svalbard steg med 4.4% fra september 2011 til september 2012. Særlig bidro økte bokostnader samt transport til denne økningen. Dette er resultatet av den årlige undersøkelsen til Statistisk sentralbyrå (SSB).

For gruppen matvarer ble det registrert en samlet prisoppgang på 3.8% Størst økning hadde gruppen melk, ost og egg med 10.9%, mens frukt økte med 8.5%. Teletjenestene, derimot, har hatt en prisnedgang på 10.1%.

Totalt sett er prisnivået på Svalbard 17% lavere enn på fastlandet. Spesielt to faktorer bidrar til dette. For det første er Svalbard fritatt for moms og særavgifter i forbindelse med kjøpt av varer og tjenester. I tillegg har mange lavere husleier som en del av sine ansettelsesvilkår.

Den største prisforskjellen finner vi imidlertid for gruppen alkoholholdige drikkevarer og tobakk, hvor prisene var 68% lavere på Svalbard. På den annen side er prisnivået for matvarer og alkoholfrie drikkevarer nesten 20% høyere på Svalbard enn på fastlandet. De største prisforskjellene finner vi for gruppene frukt, meieriprodukter og grønnsaker. Her lå prisene på Svalbard henholdvis 60%, 34% og 32% høyere enn på fastlandet.

For mer informasjon om KPI for Svalbard, se SSBs hjemmeside under relaterte linker.>